VÅRA TJÄNSTER
Varför program för värderingar och företagskultur?
Företag och organisationer antar ofta en värdegrunden som ska styra verksamheten och sättet att organisera arbetet. En värdegrund ska ses som en viljeyttring av beslutsfattarna eller ägarna. De grundläggande värdena är tänkta att vara vägledande för arbetet. För att fungera måste värdegrunden omvandlas till konkreta direktiv på det lokala planet. Målet är att chefer och medarbetare utifrån värdegrunden ska formulera sina egna normer och handlingsregler, vilka ska styra det praktiska arbetet. Ansvaret för den praktiska tillämpning av värdegrunden ligger hos dem som i vardagen möter kunder och andra intressenter. Värdegrunden ska också återspeglas i samarbetet mellan de anställda och mellan medarbetare och chefer. Den ska även bidra till ett gott arbetsklimat. I själva verket vet man att arbete med företagskulturen är ett av de mest effektiva sätten att förbättra de anställdas upplevelse av sin arbetsmiljö.
För att kunna utveckla och förbättra företagskultur måste man:
-
ha en metod att analysera den rådande företagskulturen
-
ha en klar idé om hur en god företagskultur ser ut och formulera en tydlig värdegrund
-
systematiskt genomföra utvecklingsprogram för företagskultur